Vrijdag 20 april - Reisverslag uit Orangeville, Canada van Jrl Cultuur - WaarBenJij.nu Vrijdag 20 april - Reisverslag uit Orangeville, Canada van Jrl Cultuur - WaarBenJij.nu

Vrijdag 20 april

Door: Paulien van de Mortel

Blijf op de hoogte en volg Jrl Cultuur

23 April 2018 | Canada, Orangeville

De laatste dag stond in het teken van de presentaties door de leerlingen en uiteraard van afscheid nemen. Deze dag hebben we op Cawthra doorgebracht.

Eerst gaf Steve Joordens - verbonden aan de universiteit van Toronto - een helder betoog over peer-learning en peer scholar. Op het Jrl passen de vaksecties Nederlands en Engels peer-scholar al toe. In het kort komt het erop neer dat leerlingen vanuit een online-instrument leren reflecteren en samenwerken door feedback te geven op elkaars werk.

Na een heerlijke lunch met pizza’s en salades volgden de presentaties van de leerlingen in het auditorium; een indrukwekkende zaal zo groot als een schouwburg. Kortom een ideale plek voor deze afsluiting. Alle presentaties kwamen op deze manier dan ook helemaal tot hun recht!

Er waren zes gemixte groepen met Canadese en Nederlandse leerlingen die een multidisciplinaire presentatie hadden voorbereid over groei. Dit thema hadden de leerlingen zelf gekozen, al op de eerste dag. Gedurende de week hebben ze hieraan gewerkt. Het was mooi om te zien hoe anders elke groep dit thema had opgepakt en dat ze in zo’n korte tijd iets goeds in elkaar hadden gezet. De uitwerkingen varieerden in dans, zang, muziek, animatie, toneel, musical, schilderkunst tot mode. Maar één ding kwam overeen; elke groep had meerdere disciplines in hun presentatie verwerkt. Ze waren stuk voor stuk fantastische om te zien!

De laatste groep had twee schilderijen gemaakt in hun eindstuk. Elke leerling heeft zijn vingerafdruk op een schilderij gezet met naam als aandenken aan deze geweldige samenwerking en week. Eén schilderij is mee naar Nederland gegaan en het andere bleef in Canada.

Na een evaluatie van de week kwam het moment van afscheid. Er werden een boel foto’s en selfies gemaakt met hun billet (zo werd de Canadese leerling genoemd bij wie de Nederlanders logeerden) of met de mensen met wie ze veel hadden samengewerkt. Er zijn mooie vriendschappen ontstaan, zowel met de Canadezen als met de Nederlandse leerlingen onder elkaar en ik weet zeker dat sommigen elkaar nog zullen blijven zien.

Om een uur of 3 vertrokken wij richting Niagara-falls. Bob, onze reisleider, had er voor gezorgd dat we een hotelkamer hadden met uitzicht op de falls. Echt subliem!
Na heerlijk te hebben gegeten zijn een aantal mensen nog naar de kermis geweest; het contrast tussen de overweldigende natuur van de falls en de hotels en de kermis achter de falls was groot!
Zaterdag gaan we de falls van dichterbij bekijken: dat wordt zeer zeker een pracht afsluiting van deze leerzame en intensieve week!